.

www.fairtradegemeenten.nl, maar hoe verder?

Eén website met een apart gedeelte voor kernteams en meer dan tien keuzes in het menu. Maar wat zijn nu de mogelijkheden van onze website? Waar kun je wat vinden over de campagne? Wat zijn de extra tools voor kernteams? En wat is handig om sowieso te doen als kernteam? De antwoorden lees je hier!

Zichtbaar actief

Het gedeelte voor kernteams bevat een persoonlijk statusoverzicht, hier vul je, aan de achterkant, bijvoorbeeld jullie status bij ieder criterium in, zodat iedereen op jullie gemeentepagina dit kan lezen. Maar wat is nu eigenlijk het nut hiervan? Het invullen van deze criteriums is belangrijk, omdat inwoners van jullie gemeente, alle kernteamleden en de jury dan een goed overzicht hebben over de ontwikkelingen in jullie kernteam en weten waar wat te koop is. Bovendien kan de jury de Fairtrade Gemeente titel alleen toekennen of herbevestigen als alles ingevuld is en jullie daarna de titel aanvragen via het systeem. Voor deelnemende organisaties in jullie gemeente is het een kroon op hun inzet voor fairtrade als hun volledige fairtrade assortiment of het aantal gebruikte producten te zien is. Het kan voor hen ook een motivatie zijn nét een stapje extra te doen, omdat die andere giftshop meer fairtrade producten in het assortiment blijkt te hebben. Het kan jullie kan campagne dus ook, zonder dat je er zelfs veel moeite voor hoeft te doen, verder helpen.

Nieuws, tips en ervaringen delen

Op jullie statusoverzicht aan de achterkant vind je aan de rechterkant van het tabblad ‘Overzicht’, het tabblad ‘Nieuws’. Hier kunnen jullie je eigen nieuws- en persberichten invullen. Erg leuk wanneer jullie iets organiseerden, dit nieuws de krant haalt en jullie dit kunnen delen. Ook de jury en het campagnesecretariaat zijn benieuwd naar jullie activiteiten. Een tabblad verder vind je ‘Tips’, deel hier jullie leuke ideeën, kennis en ervaringen met andere kernteams. Als iedereen hun tips en ervaringen deelt, maakt het de campagne voor iedereen makkelijker. Het wiel vinden dan niet tien verschillende gemeenten uit. Om jullie eigen pagina nog aantrekkelijker te maken, kun je foto’s uploaden. Hiermee kunnen jullie een leuke sfeerimpressie geven van alle acties en activiteiten. Let er wel op dat je alléén eigen beeldmateriaal gebruikt of beeldmateriaal gebruikt waar je toestemming voor hebt om het te gebruiken, anders loop je het risico op een boete.

Onzichtbaar voor anderen, maar nét zo belangrijk

Bepaalde zaken die je aan de achterkant invult, zijn alleen zichtbaar voor jullie kernteam, het campagneteam en de jury. Zoals de namen en contactgegevens van kernteamleden. Houd deze gegevens up-to-date! Behalve dat dit belangrijk is vanwege praktische zaken, zoals nieuwsbrieven en contact, wordt het ook tastbaarder als de jury en het campagnesecretariaat weten wie zich allemaal inzetten voor deze campagne. Alle actieve fairtraders doen fantastisch werk en dat mag je laten zien. In het overzicht ‘Deelnemers, evenementen en media’ kun je alle personen en organisaties invullen die deelnemen aan jullie campagne. In hetzelfde scherm kun je ook invullen welke producten deze organisaties verkopen.

Klik hier voor de handleiding van onze website!

.