.

PLUS supermarkt draagt in 2015 hoogste fairtrade premie af

boodschappenmand-low-res

PLUS Supermarkt is al jaren koploper met een uitgebreid assortiment fairtrade gecertificeerde producten. PLUS draagt van alle Nederlandse supermarktketens met de verkoop van haar fairtrade gecertificeerde huismerkproducten de hoogste fairtrade premie af. In 2015 droeg PLUS met de verkoop van Fairtrade gecertificeerde huismerkproducten ruim 1,2 miljoen dollar aan premies af aan boerenorganisaties in ontwikkelingslanden.

Koffie en bananen
Als meest verantwoorde supermarkt stimuleert PLUS haar klanten graag in het maken van bewustere keuzes. Daarom biedt PLUS zoveel mogelijk huismerkproducten met fairtrade keurmerk aan. Voor de fairtrade huismerkproducten die klanten bij PLUS kopen, ontvangen boerenorganisaties in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs en een Fairtrade premie. In 2015 zorgde de verkoop van PLUS Huismerk koffie voor ongeveer de helft van de Fairtrade afdracht door PLUS, namelijk bijna zeshonderdduizend dollar. Op de tweede plaats stonden de fairtrade bananen van PLUS. Daarna waren thee, chocolade, ananas en bloemen (fairtrade rozen) de grootste inkomsten voor de fairtrade premie.

Mede dankzij de fairtrade premies kunnen boeren en arbeiders samen investeren in betere werk- en leefomstandigheden. Zo gebruiken arbeiders van bananenplantages in Colombia de premie onder andere voor het volgen van (vervolg)onderwijs. In Nicaragua investeren koffieboeren er gedeeltelijk mee in hun eigen koffiefabriek. De fairtrade premie voor thee gaat onder meer naar studiebeurzen voor de kinderen van de arbeiders op de theeplantages in Sri Lanka. En cacaoboeren in Ivoorkust gebruiken de premie voor landbouwtrainingen en de bouw van een school.

Peter d’Angremond, directeur Stichting Max Havelaar: “Wij zijn erg blij met de hoge afdracht die PLUS het afgelopen jaar heeft kunnen realiseren. Door het betalen van een eerlijke prijs en een premie zorgt PLUS ervoor dat de mensen die hard werken om goede en duurzame producten te leveren, hun situatie kunnen verbeteren. Uit ons onderzoek blijkt ook dat klanten van PLUS opmerken dat PLUS zo verantwoord bezig is. En het vooral ook waarderen. We hopen daarom dat andere supermarkten het goede voorbeeld van PLUS zullen volgen.”

BANANAS

Banana award
In 2015 startte de Fairtrade Gemeente campagne de actie “Wat betaalt jouw supermarkt de boer voor een kilo bananen? Wij waren benieuwd welke prijzen supermarkten betalen aan de boeren en arbeiders die de bananen leveren. Supermarkten PLUS en Spar maken gebruik van het fairtrade keurmerk om inzicht te geven in hun prijzen aan de bananensector. Zij betalen via het keurmerk minimaal € 0,41 per kilo bananen aan de boerenorganisaties en plantages in Colombia waar hun bananen vandaan komen. Dat bedrag bestaat uit een minimumprijs en een extra ontwikkelingspremie die de boeren en arbeiders gezamenlijk investeren in verbeteringen. PLUS en Spar ontvingen in mei vorig jaar van Fairtrade Gemeente de banana-award omdat zij aantoonbaar maken dat ze een prijs betalen die organisaties van boeren en arbeiders in staat stelt te investeren in betere leef- en werkomstandigheden. De Fairtrade Gemeente actie heeft opgeleverd dat het hoofdkantoor van Hoogvliet en Jumbo ons heeft benaderd om aan te geven waarom zij kiezen voor duurzame bananen. De vraag: Wat betalen jullie de producent voor een kilo bananen? blijft vooralsnog onbeantwoord.

Persfoto 2 - Huub Jansen overhandigt Banana Award aan Erica van Delft enPersfoto 1 - Bas Ruter overhandigt Banana Award aan Sepha Smit van PLUS

 

 

 

 

 

Honderd procent Fairtrade
In 2010 stapte PLUS als eerste Nederlandse supermarkt over op honderd procent fairtrade gecertificeerde bananen. Inmiddels behoren fairtrade gecertificeerde koffie, thee, ananas en sinaasappelsap tot het aanbod. En samen met Stichting Max Havelaar werkt de supermarktketen er hard aan om het fairtrade assortiment de komende jaren stap voor stap nog verder uit te breiden. Dat doet PLUS onder andere door haar huismerkproducten zoveel mogelijk fairtrade te certificeren. Bij deze samenwerking worden ook de leveranciers, klanten en lokale ondernemers van PLUS nauw betrokken. De intentieverklaring tussen PLUS en Stichting Max Havelaar is de meest verregaande samenwerking tussen een supermarktketen en de keurmerkorganisatie tot nu toe.

.