.

Organiseer een MVO Award

Door het organiseren van een MVO Award kun je nieuwe partijen binden aan de campagne. Een gemeente, de Kamer van Koophandel, ondernemersverenigingen en bedrijven vinden dit vaak erg interessant en willen hier graag aan meewerken. Ook kun je hiermee veel publiciteit genereren en invulling geven aan het zesde criterium MVO.

Vind het wiel niet opnieuw uit. Andere kernteams hebben dit al eerder gedaan, zoals Fairtrade Gemeente Gouda en Culemborg. Neem contact met hen op over tips & trucs. Een aantal andere kernteams, zoals Groningen, Nieuwegein en Eemnes, hebben ervaring met het organiseren van een Fairtrade Award.

Met het organiseren van een MVO Award doorloop je als kernteam een traject van ongeveer negen tot twaalf maanden, afhankelijk van hoe je het wilt aanpakken. Bepaal dus goed van te voren de te nemen stappen, planning en eventuele samenwerkingspartners. Begin met het opstellen van een project- en communicatieplan. Dit is ook nuttig voor externe partijen om bijvoorbeeld financiering te regelen. En uiteraard om te bepalen wat je wilt bereiken met het organiseren van de MVO Award en hoe je dit gaat doen.

Er zijn een aantal zaken die je in het voortraject kunt meenemen als je bezig bent met het schrijven van het plan. Met welke partijen wil je samenwerken zodat je de benodigde kennis, financiering en netwerken in huis hebt? Hoe wil je de award organiseren? Hoe, waar en op welke momenten kun je publiciteit genereren? Met of zonder jury? Kunnen bedrijven zich aanmelden en/of worden voorgedragen? Hoe benader en bereik je de bedrijven? Zijn er specifieke thema’s van maatschappelijk verantwoord ondernemen die je onder de aandacht wilt brengen met deze award en leg je hierbij de link met eerlijke handel? Wil je tevens het publiek betrekken bij de award, bijvoorbeeld door het publiek te laten stemmen op de genomineerden? Hoe vindt de beoordeling plaats? Wat wint het winnende bedrijf? Hoe houd je de deelnemers na het organiseren van de award betrokken bij de campagne?

Na het opstellen van een project- en communicatieplan kun je samenwerkingspartners gaan benaderen. Handige partijen zijn bijvoorbeeld de gemeente, een ondernemersvereniging en een bank. Voor het vinden van financiering, lees de blog ‘Zo zorg je voor financiering van jouw campagne’. Zoek de juiste samenstelling als je werkt met een jury; mensen met een netwerk en/of kennis van MVO en het lokale bedrijfsleven. Organiseer een jurybijeenkomst om het proces te bespreken. Zorg voor duidelijke voorwaarden en een beoordelingstool voor de deelnemende bedrijven. Genereer publiciteit om bedrijven op te roepen mee te doen met de award. Zet een uitnodiging uit via lokale en regionale ondernemersverenigingen en de media. Pols bij een aantal partijen welke bedrijven goed bezig zijn op MVO vlak en benader hen persoonlijk. Is de aanmeldperiode verlopen, dan kan de beoordeling, nominatie en/of stemming plaatsvinden. Als je het publiek wilt betrekken bij de stemming, is het een idee om filmpjes te laten maken van de genomineerden, zodat het publiek op een toegankelijke wijze kennis kan maken met de genomineerden. Als je zorgt voor een feestelijke uitreiking van de award en aantrekkelijk programma levert dat meer publiciteit op. Houd deelnemers van de award en samenwerkingspartners blijvend betrokken bij de campagne. Stimuleer hen bijvoorbeeld om deelnemer te worden van de campagne door fairtrade producten te gebruiken of stimuleer hen om blijvend stappen te maken rondom MVO. Het organiseren van de award kun je afsluiten met een evaluatie, ook met samenwerkingspartners. Wat ging goed, wat kan beter? Willen we dit regelmatig laten terugkeren?

.