.

Nieuw fairtrade programma en logo

Op maandagmiddag 27 januari 2014 lanceerde Fairtrade International een nieuwe fairtrade programma om een doorbraak in fairtrade cacao, suiker en katoen te realiseren. Dit maakt het aantrekkelijker voor grote bedrijven om een overstap te maken naar fairtrade cacao, suiker of katoen. Vanaf voorjaar 2014 kun je daarom nieuwe logo’s tegenkomen in de supermarkt. 

Waarom een nieuwe programma

Op dit moment is 1% van wereldmarkt voor suiker fairtrade gecertificeerd. Voor cacao is dat 1,2%. Er is dus nog een hele wereld te winnen. Veel cacaoboeren vinden het bovendien lastig om voldoende kopers te vinden voor hun fairtrade cacao. Simpelweg, omdat te weinig bedrijven fairtrade cacao inkopen en fairtrade prijzen willen betalen. Cacao- en suikerboeren zoeken naar nieuwe manieren om hun producten onder fairtrade voorwaarden te kunnen verkopen.

Het programma

Stichting Max Havelaar is bekend van hun fairtrade keurmerk. Dit keurmerk mag alleen op producten worden getoond als alle ingrediënten in het product (die fairtrade kunnen zijn) fairtrade gecertificeerd zijn. In een fairtrade chocoladereep is bijvoorbeeld zowel de suiker als de cacao fairtrade. Multinationals, zoals Unilever en Mars, hebben heel veel producten. De ingrediënten daarvoor kopen ze niet per product, maar op organisatieniveau in. Deze bedrijven verduurzamen vaak niet één product, maar hebben een duurzaamheidsstrategie per ingrediënt. De nieuwe programma’s van Fairtrade International spelen hierop in.

Hoe werkt het?

Logo FSP

Via de programma’s (ookwel ‘Fairtrade Sourcing Programs’ genoemd) kunnen multinationals vanaf nu ook alleen één ingrediënt fairtrade laten certificeren. In een chocoladereep bijvoorbeeld alleen de cacao of alleen de suiker. Bedrijven mogen dit kenbaar maken op hun website of in hun jaarverslag met een logo van het cacao-, suiker- of katoenprogramma. Als een bedrijf kan aantonen dat een product 100% fairtrade cacao of fairtrade suiker bevat, dan mogen zij het programmalogo ook op hun product vermelden. Het nieuwe programma en het bijbehorende logo zijn een aanvulling op het bestaande fairtrade keurmerk van Stichting Max Havelaar. Het keurmerk blijft dus ook gewoon bestaan.

Resultaten tot nu toe

Bij de lancering van het nieuwe programma maakte Fairtrade International bekend dat onder andere Twix in Duitsland het programma toe gaat passen op de Duitse repen. In maart 2014 maakte Ferrero bekend dat het de komende drie jaar 20 miljoen kilo fairtrade cacao zal verwerken in onder andere KinderBueno, Kindersurprise en Ferrero Rocher. Op de winkelvloer zien we het logo in Nederland voorlopig alleen terug op chocolade van de supermarktketen PLUS (vanaf maart 2014). Superunie (waar naast PLUS ook onder andere Deen, Hoogvliet en Sligro bij zijn aangesloten) onderzoekt de mogelijkheden om het programma oook toe te passen op alle gelegenheidschocolade van de huismerken (bijvoorbeeld voor Pasen en Sinterklaas).

Logo en de criteria Fairtrade Gemeente

Het nieuwe programma betekent een nieuw logo in keurmerkenland. Maar, wel een logo dat veel nieuwe marktkansen kan bieden voor producenten van cacao, suiker en katoen. En daar doen we het natuurlijk voor! In producten met het logo is alle cacao, suiker of katoen volledig fairtrade gecertificeerd. Daarom kan je producten met het Fairtrade Programma logo voor cacao, katoen en suiker gewoon meetellen als fairtrade product in de eerste vijf criteria van de campagne. Organisaties die deelnemen aan het programma, maar niet één ingredient volledig fairtrade inkopen, kun je niet meetellen als fairtrade maar als MVO in criterium 6. Uiteraard zou het geweldig zijn dat deze bedrijven, zoals Ferrero, uiteindelijk een overstap maken naar 100% fairtrade.

.