.

Eerlijk, eerlijker, eerlijkst – keurmerken in de campagne

Sommige mensen vinden het net een schoonheidswedstrijd. Wie is de meest eerlijke van het land? Er zijn veel initiatieven die werken aan een betere wereld. Al die initiatieven doen dat op hun eigen manier en vanuit hun eigen visie. En allemaal vanuit hun eigen kracht. De optelsom van al die initiatieven is dat ze samen werken aan duurzame ontwikkeling. Maar welk initiatief is nu het eerlijkste?

Als fairtrade organisaties hebben we niet de ambitie om te verkiezen welk label het meest eerlijk is. Wel willen we zorgen dat zoveel mogelijk boeren en producenten kunnen profiteren van de principes van eerlijke handel. Wij geloven dat die principes zorgen voor duurzame ontwikkeling. De fairtrade principes bieden boeren en producenten de kans om zelf te zorgen voor hun eigen toekomst. Simpelweg door inkomenszekerheid te bieden, te zorgen voor betere leef- en arbeidsomstandigheden en mogelijkheden te bieden voor investeringen.

De Fairtrade Gemeente campagne stimuleert primair de initiatieven die de fairtrade principes hebben verankerd in hun werkwijze. In maart 2014 zijn dat onder andere Fairtrade International (in Nederland bekend als Max Havelaar), WFTO, Fair for Life, Naturland, Bio-Equitable en leveranciers van Wereldwinkels. Zij werken allemaal op hun eigen manier binnen de fairtrade  principes. De producten van deze initiatieven zijn te koop via verschillende groothandels, supermarkten, fairtrade winkels en warenhuizen.

Toch zijn er een aantal andere initiatieven waarvan wordt gezegd dat zij ook grote impact hebben voor boeren en producenten, zoals Utz Certified en Rainforest Alliance. Keurmerken die zorgen voor betere omstandigheden in ontwikkelingslanden. Zij geven zelf aan ook te zorgen voor betere inkomens voor boeren. Dat juichen de initiatiefnemers van Fairtrade Gemeente van harte toe. Wij classificeren dit echter nog niet als fairtrade, omdat zij nog niet alle fairtrade principes (zoals inkomenszekerheid bijvoorbeeld in de vorm van leefbaar loon) willen garanderen door deze op te nemen in hun standaard.

De Fairtrade Gemeente campagne start geen eerlijkheidwedstrijd. Wel stimuleert zij zoveel mogelijk overheden, bedrijven, organisaties, inwoners en duurzame initiatieven in Nederland om ook te kiezen voor fairtrade principes. Wat ons betreft breidt het lijstje met fairtrade initiatieven zich zo snel mogelijk uit. Wij nodigen alle duurzame labels uit om ook de fairtrade principes op te nemen in hun standaard. Tot het moment dat zij dit doen, belonen wij deze duurzame labels via het criterium ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’ voor hun inzet en resultaten.

.