.

84 procent Nederlanders wil eerlijke banaan

BANANASZaterdag 9 mei 2015 – 84% van de Nederlanders wil dat de boeren en arbeiders die hun bananen telen een inkomen verdienen waar zij van kunnen leven. Dat blijkt uit een consumentenonderzoek van Q&A Research & Consultancy. In de praktijk geven weinig supermarkten inzicht in de prijs die zij betalen aan bananenboeren. Fairtrade Gemeente roept supermarkten daarom op transparant te zijn over hun betaling aan bananenboeren. Dat is relevant omdat er momenteel veel supermarkten stunten met hun bananenprijs. De campagne wil zeker weten dat boeren en arbeiders in de bananensector niet de dupe worden van deze bananenoorlog. Op zaterdag 9 mei beloont Fairtrade Gemeente supermarktketens PLUS en Spar omdat zij aantoonbaar maken dat ze een prijs betalen die organisaties van boeren en arbeiders in staat stelt te investeren in betere leef- en werkomstandigheden.

Momenteel adverteren sommige supermarkten met consumentenprijzen van € 0,99 per kilo bananen. De Fairtrade Gemeente campagne is niet tegen een scherp geprijsde banaan, maar is wel nieuwsgierig welke prijzen deze supermarkten betalen aan de boeren en arbeiders die de bananen leveren. Supermarkten PLUS en Spar maken gebruik van het Fairtrade keurmerk om inzicht te geven in hun prijzen aan de bananensector. Zij betalen via het keurmerk minimaal € 0,41 per kilo bananen aan de boerenorganisaties en plantages in Colombia waar hun bananen vandaan komen. Dat bedrag bestaat uit een minimumprijs en een extra ontwikkelingspremie die de boeren en arbeiders gezamenlijk investeren in verbeteringen.

Op zaterdag 9 mei ontvangen PLUS en Spar een Banana Award. Sepha Smit, unitmanager Vers van PLUS kreeg de award uit handen van Bas Rüter, directeur Duurzaamheid bij Rabobank Nederland en jurylid bij Fairtrade Gemeente. Smit: “Verantwoord is één van de merkwaarden van PLUS. Het zit in ons DNA. Deze Banana Award is een mooie erkenning voor onze koploperpositie op het gebied van verantwoord ondernemen én onze  keuze om sinds 2010 uitsluitend nog Fairtrade bananen te verkopen. We streven ernaar het aandeel Fairtrade producten in onze supermarkten in 2015 met zes procent te laten stijgen.”

Erica van Delft, manager Operations bij SPAR, ontving de award van Huub Jansen, voorzitter van de stuurgroep Fairtrade Gemeente. “SPAR winkels hebben betrokkenheid met de buurt waarin ze gevestigd zijn, hoog in het vaandel staan. Met de verkoop van Fairtrade bananen laten zij zien dat deze betrokkenheid zich niet beperkt tot de eigen omgeving, maar dat zij ook graag meehelpen om bananenboeren en – arbeiders een eerlijke boterham te laten verdienen”, aldus Erica van Delft, Manager Operations bij SPAR.

Nederland telt ruim honderd gemeenten die zich inspannen om de titel Fairtrade Gemeente te behalen en te behouden. In die gemeenten stimuleren inwoners, bedrijven, organisaties en overheden meer eerlijke handel. Samen roepen zij nu de Nederlandse supermarkten op om het voorbeeld van PLUS en SPAR te volgen. Zij lanceerden op Facebook de pagina Bananenmonitor om de prijzen van supermarkten aan bananenboeren in kaart te brengen. Ook publiceerde Fairtrade Gemeente de Yellowpaper: de prijs van betaalbare bananen.

Bekijk voor meer informatie:

-          De bananenmonitor op Facebook
-          De Yellowpaper: de prijs van betaalbare bananen
-          De actiepagina: Wat betaalt jouw supermarkt voor een kilo bananen?

 

Foto’s mogen met naamsvermelding van fotograaf Humphrey Daniels vrij gepubliceerd worden.

  • Fotobijschrift persfoto 1:  Bas Rüter overhandigt Banana Award aan Sepha Smit van PLUS
  • Fotobijschrift persfoto 2:  Huub Jansen overhandigt Banana Award aan Erica van Delft en Michael Voormeulen van SPAR
.