Over Fairtrade Gemeenten

En het succes van onze burgerbeweging

Afbeelding voor Over Fairtrade Gemeenten

”Fairtrade is niet alleen een kwestie van eerlijk inkopen, het is een mindset. We proberen als gemeente recht door zee te zijn in de manier waarop we zaken met al onze handelspartners en toeleveranciers. Dat betekent transparant zijn en niet alleen voor korte termijn gewin gaan.”

– Wobine Buijs, burgemeester van Fairtrade Gemeente Oss

De campagne

De campagne streeft naar het vergroten van de vraag naar en het aanbod van fairtrade producten. Om te zorgen voor meer werkgelegenheid en betere leef- en werkomstandigheden van boeren en producenten in ontwikkelingslanden moeten er namelijk meer fairtrade producten verkocht worden. Ook in Nederland. De campagne stimuleert dit door ondernemers, werknemers, inkopers en consumenten met positieve aandacht en publiciteit te belonen voor hun keuze voor fairtrade.

Fairtrade Gemeente is een eervolle titel die aangeeft dat in een gemeente winkels, horeca, bedrijven, organisaties, inwoners en de lokale overheid samen werken aan meer eerlijke handel. Om deze titel te verdienen werkt de lokale gemeenschap aan zes campagnecriteria.

Iedereen in Nederland kan meedoen met de Fairtrade Gemeente campagne. Meedoen loont. Voor jezelf, voor jouw organisatie, maar vooral ook voor boeren en producenten in ontwikkelingslanden. De meerwaarde van het meedoen is voor iedereen anders. Voor de een is dat het opbouwen van een groter netwerk en het opdoen van werkervaring. Voor de ander is dat promotie of het met trots kunnen laten zien welke fairtrade producten ze verkopen of serveren. Maar wat we allemaal gemeen hebben, is dat we via de campagne samen met andere bedrijven, winkels, inwoners en de lokale overheid lokaal werken naar meer eerlijke handel.

“Het succes van de Fairtrade Gemeente campagne is te danken aan de grote betrokken achterban van meer dan 800 vrijwilligers. Fairtraders zetten zich belangeloos in voor een eerlijke wereld en zijn zich ervan bewust  dat fairtrade het verschil maakt voor miljoenen producenten aan het begin van onze voedsel- en productieketen.”

– Karin van Breda, campagnecoördinator Fairtrade Gemeente

Fairtrade Towns

Alle Fairtrade Gemeenten en vrijwilligers zijn onderdeel van de grootste, vrijwillige, internationale, fairtrade, grassroots beweging. De campagne Fairtrade Towns is actief in 36 landen en op alle continenten. In 2009 ontvingen Goes en Groningen als eerste gemeenten in Nederland de eervolle titel. Wereldwijd zijn er meer dan 2.135 Fairtrade Towns.

De wereldwijde fairtrade beweging werkt om handel te veranderen met het oog op rechtvaardigheid, eerlijkheid en duurzaamheid voor mens en planeet. De markt wordt gedomineerd door een handvol internationale bedrijven die de macht hebben om de handelsvoorwaarden voor hun leveranciers te bepalen en om prijzen naar beneden te drukken, vaak tot zelfs onder de volledige productiekostprijs. Dit zorgt er voor dat kleinschalige producenten en arbeiders worstelen om een leefbaar loon te krijgen en maakt hen kwetsbaar voor uitbuiting. Fairtrade is geen liefdadigheid maar een engagement voor verandering en ontwikkeling door middel van handel.

Doe je mee? Ben je enthousiast, meld je dan nu ook aan als persoon, bedrijf, horecagelegenheid, gemeente, provincie, organisatie, winkel of bedrijf.

Mocht je vragen hebben over hoe jij een bijdrage kunt leveren neem dan contact op met info@fairtradegemeenten.nl.